تفسیر المیزان قرآن کریم

تفسیر المیزان قرآن کریم

ولادت امام باقر علیه السلام مبارک

ولادت با سعادت حضرت امام محمد باقر،آن ولی ّ به نیکی ها آمر، شکافنده ی علوم اولین،عالم به علوم آخرین – که درود خداوند بر ایشان باد –بر پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت مطهر ایشان،صلی الله علیه و آله و سلم بلأخص حضرت مهمدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان و محبین ایشان مبارک باد.

 سه چیز از خصلتهای نیک دنیا و آخرت است : از کسی که به تو ستم کرده است گذشت کنی ، به کسی که از تو بریده است بپیوندی ، و هنگامی که با تو به ندانی رفتار شود ، بردباری کنی .

بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (173)

 تو را به پنج چیز سفارش می کنم : اگر مورد ستم واقع شدی ستم مکن ، اگر به تو خیانت کردند خیانت مکن ، اگر تکذیبت کردند خشمگین مشو ، اگر مدحت کنند شاد مشو ، و اگر نکوهشت کنند ، بیتابی مکن .

بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (167)

به نقل از:

http://hassanmojtaba.parsiblog.com/Archive107570.htm

 

  
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱٠:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢٩


شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد

شهادت حضرت سید الساجدین،زین العابدین،علی ابن الحسین،افشاگر حقایق،آن بنده ی صادق،صاحب زبور آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)«همان صحیفه ی سجادیه» و صابر بر بلایای کربلا بر حضرت بقیة الله العظمی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و شیعیان و محبینشان تسلیت باد.

  
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱٠:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٢۱


تفسیر سوره ی بقره(آیات246تا248)

تفسیر آیات246تا248سوره ی مبارکه ی بقره

 از کتاب گرانقدر تفسیر المیزان

 نوشته ی علامه محمدحسین طباطبایی

  (رحمة الله تعالی علیه)

 به نقل از نرم افزار قرآنی سلیم

 

ترجمه آیات

 

 

 

مگر داستان آن بزرگان بنی اسرائیل را نشنیدی که پس از موسی به پیامبر خود گفتند: پادشاهی برای ما نصب کن تا در راه خدا کارزار کنیم و او گفت: از خود می‏بینید که اگر کارزار بر شما واجب شود شانه خالی کنید؟ گفتند: ما که از دیار و فرزندان خویش دور شده‏ایم برای چه کارزار نمی‏کنیم؟ ولی همینکه کارزار بر آنان مقرر شد به جز اندکی روی برتافتند و خدا به کار ستمگران دانا است (246).

پیغمبرشان به آنان گفت: خدا طالوت را به پادشاهی شما نصب کرد گفتند: از کجا وی را بر ما سلطنت باشد که ما به شاهی از او سزاوارتریم چون او مال فراوانی ندارد گفت: خدا او را از شما سزاوارتر دیده، چون دانشی بیشتر و تنی نیرومندتر دارد، خدا ملک خویش را به هر که بخواهد می‏دهد که خدا وسعت بخش و دانا است (247).

و نیز به ایشان گفت نشانه پادشاهی وی این است که صندوق معروف دوباره به شما بر می‏گردد تا آرامشی از پروردگارتان باشد و باقی مانده‏ای از آنچه خدا به خاندان موسی و هارون داده بود در آن است فرشتگان آن را حمل می‏کنند که در این نشانه برای شما عبرتی هست اگر ایمان داشته باشید (248).

 

تفسیر آیات

 

الم تر الی الملا من بنی اسرائیل...کلمه ملا بطوری که گفته‏اند به معنای جماعتی از مردم است که بر یک نظریه اتفاق کرده‏اند و اگر چنین جمعیتی را ملا نامیدند برای این است که عظمت و ابهتشان چشم بیننده را پر می‏کند.

و چنین جمعیتی از بنی اسرائیل به پیامبر خود گفتند: پادشاهی برای ما معین کن تا در تحت فرمانش در راه خدا بجنگیم، و از سیاق بر می‏آید که پادشاهی که تا آنروز بر آنان تسلط داشته همان جالوت بوده، که در آنان به روشی رفتار کرده بود که همه شؤون حیاتی و استقلال و خانه و فرزند را از دست داده بودند و این گرفتاری بعد از نجاتشان از شر آل فرعون بود، که شکنجه‏شان می‏کردند و خدا موسی (علیه‏السلام‏) را بر آنان مبعوث کرد، و بر آنان ولایت و سرپرستی داد، بعد از موسی ولایت ایشان را به اوصیای موسی وا گذاشت، بعد از این دوره‏ها بود که گرفتار دیو جالوت شدند، و وقتی ظلم جالوت به ایشان شدت یافت و فشار از طرف دستگاه جالوت بر ایشان زیاد شد، قوای باطنشان که رو به خمود گذاشته بود، بیدار شد، و تعصب تو سری خورده و ضعیفشان زنده گشت، در اینجا بود که بزرگان قوم از پیامبرشان درخواست می‏کنند پادشاهی برایشان برگزیند تا ...

بقیه در ادامه ی مطلب...

ادامه مطلب   
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱٠:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۱٧


اهانت به عاشورای حسینی(ع) تسلیت باد

سلام بر شما، لطفا جزء هر مرام و مسلکی که هستید،متن را تا آخر بخوانید،و سلام بر حق طلبان عالم هستی.

بسم الله الرحمن الرحیم

با کمال تاسف و تاثر،اهانت و جسارت برخی از انسان های نادان و بعضا ً معاند و مخالف آل الله را به عاشورای حسینی ، روزی که سرور مخلوقات،خون خدا،حسین ابن علی علیه السلام در راه خدا در خون خود غلتید،به حضرت بقیة الله العظمی و مادرشان حضرت فاطمه ی زهراء و به همه ی خاندان طاهره ی پیامبر اکرم وشیعیان آن حضرت ، ونه تنها به مسلمین بلکه حتی به ارامنه و نیز هندوهایی چون گاندی و هر شخص آزاده و حق جویی در جهان که نسبت به حضرت اباعبدالله الحسین،عشق وارادتی دارد،تسلیت عرض می کنم.

متاسفانه،برخی از اعضای جنبش سبز ومخالفان حکومت، در صدد توجیه این امر بر آمدند؛برای مثال در یکی از وبلاگ های خبر گزاری آنان،جملاتی با این مضمون آمده بود:

«می گویند در روز عاشورا،برخی از مخالفان حکومت،با کف و سوت،به عاشورای حسینی اهانت کرده اند،چقدر این ها نادانند،این مطلب که ربطی به عاشورا ندارد، مخالفان وقتی که به اهانت به رهبر و حکومت می پرداختند،خوشحالی می کردند و این هم امر تازه ای نیست و قبل از عاشورا هم انجام می شده است.»

جالب این بود که مدیر وبلاگ،خود را یک شخص مذهبی و مقلد آقای منتظزی معرفی کرده بود که در چارچوب قانون اساسی می خواهد به مبارزه بپردازد،آیا مذهب اجازه داده که در روز عاشورا در خیابان کف و سوت به راه انداخت؟ حتی اگر خود آقای منتظری زنده بود،آیا به عنوان یک مجتهد اجازه ی چنین چیزی را می داد و آن را محکوم نمی کرد؟الله اعلم.

 آیا در قانون اساسی آمده که از هتّاکان اهل بیت باید دفاع شود و کار آنها را توجیه کرد؟

لقد جئت شیئا فریّا:چیز بسیار شگفت آوری آورده ای!(قرآن کریم)

اولا باید بگویم که جنبش سبز و حامیانش، خودش شامل چندین گروه است، اصلاح طلبان ، برخی انسان های روشنفکر که از لحاظ منطقی، یا نظراتشان صحیح است یا غلط ،گروهک هایی مثل مجاهدین خلق(منافقین)و احتمالا حزب کموله در کردستان،برخی از انسان های دچار فساد اخلاقی و مخالف با نظام اسلامی و...

حال اگر تعدادی جوان مخالف به اسلام و نا معتقد به مقدسات،کار زشتی کردند،باید سایرین که خود را مذهبی می دانند،نماز می خوانند و در عزای حسین(علیه السلام)شرکت می کنند، این اقدام زشت را توجیه کنند؟لا اقل وظیفه ی آنها امر به معروف و نهی از منکر افرادی است که آنها نیز خودشان را از اعضای جنبش سبز میدانند و این کار را مرتکب شده اند، و البته در صورت اصلاح نشدن،اعلام برائت از آنان.

وای ،وای از جهل انسان هایی که ادعای حق دارند...

یا بقیة الله آجرک الله

  
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ٥:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۱٠


کل یوم عاشورا کل ارض کربلا

  
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱۱:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٥


آه از سوز جگر...

عکس به نقل از:http://www.sheydayeyar.persianblog.ir/

 

السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین علیهم السلام
شهادت حضرت سید الشهداء بر حضرت بقیة الله الاعظم و شیعیان و محبین ایشان تسلیت باد.


بشکستند پهلوی حضرت فاطمه را مرّتین 1
 یک بار در عزای نبی و یک بار در غم حسین

١=مرّتین:دو بار

  
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/٤


تفسیر سوره ی بقره(آیات238تا245)

گلتفسیر آیات238تا245سوره ی مبارکه ی بقره گل

گل از کتاب گرانقدر تفسیر المیزان گل

گل نوشته ی علامه محمدحسین طباطبایی گل

گل  (رحمة الله تعالی علیه) گل

گل به نقل از نرم افزار قرآنی سلیم گل

گلگلگل 

گلترجمه آیاتگل

 

 

 

همه نمازها و نماز میانه را مواظبت کنید و برای خدا مطیعانه بپای خیزید (238).

و اگر در حال ترس بودید می‏توانید پیاده و سواره نماز گزارید و چون ایمن شدید خدا را یاد کنید چنانکه به شما چیزهائی را که نمی‏دانسته‏اید تعلیم داده است (239).

کسانی از شما که مرگشان فرا رسد و همسرانی بجا گذارند، برای همسران خویش معاشی تا یک سال بدون بیرون کردن وصیت کنند، اگر خود بیرون رفتند درباره خویش کاری که شایسته باشد، هر چه کنند گناهی بر شما نیست و خدا عزیز و حکیم است (240).

زنان طلاق گرفته بهره‏ای به شایستگی در خور پرهیزکاران دارند (241).

بدینسان خدا آیه‏های خویش را برای شما بیان می‏کند شاید تعقل کنید (242).

مگر داستان آنان که هزاران نفر بودند و از بیم مرگ، از دیار خویش بیرون شدند نشنیدی که خدا به ایشان گفت بمیرید، آنگاه زنده‏شان کرد که خدا بر مردم کریم است ولی بیشتر مردم سپاسگزاری نمی‏کنند(243).

در راه خدا کارزار کنید و بدانید که خدا شنوا و دانا است (244).

کیست که خدا را وامی نیکو دهد و خدا وام او را به دو برابرهای بسیار افزون کند خدا است که تنگی می‏آورد و فراوانی نعمت می‏دهد و به سوی او بازگشت می‏یابید (245).

 

 

گلتفسیر آیاتگل

 

حافظوا علی الصلوات و الصلوة الوسطی و قوموا لله قانتین حفظ هر چیز به معنای ضبط آن است، ولی بیشتر در مورد حفظ معانی در نفس، استعمال می‏شود، و کلمه: وسطی مؤنث اوسط (میانه‏تر) است، و منظور از صلوة وسطی نمازی است که در وسط نمازها قرار می‏گیرد و از کلام خدای تعالی استفاده نمی‏شود که منظور از آن چه نمازیست؟ تنها سنت است که آن را تفسیر می‏کند و انشاء الله به زودی روایاتش از نظر خواننده می‏گذرد.

و لام در جمله: قوموا لله، لام غایت است و قیام به هر امری کنایه است از اشتغال به انجام آن و کلمه: قنوت به معنای خضوع در اطاعت است، در جای دیگر فرموده: کل له قانتون و نیز فرموده: و من یقنت منکن لله و لرسوله پس حاصل معنای آیه این است که باید شما مردم متصف به اطاعت خدا و خضوع و خلوص برای او شوید.

بقیه در ادمه ی مطلب...

ادامه مطلب   
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۳


امان از دل زینب(س)...

  
نویسنده : علی مهدوی ; ساعت ۱٠:٠٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٠/۳